










本計画は、奈良市東向商店街に位置し、奈良公園にも近い観光客で賑わう立地に計画された。同商店街に本店を構える店舗の2号店として、施主からはフラッグシップショップとしてブランドイメージを強く発信できる空間が求められた。
外観はジョリパットと木ルーバーを組み合わせ、色調を整えることで落ち着いた印象を演出。さらに、建物全体に間接照明や行燈照明を配し、強いインパクトを与えるとともに、視線を引き止める存在感を持たせた。暖簾やサンプルケースを設けることで、業態がひと目で伝わる外観デザインとしている。
店内は、通りに面した手前にテーブル席を、奥に小上がり席を配置。
テーブル席には、肉の赤をイメージした吊り天井を大胆に施し、床にはナラ材フローリング、テーブルには無垢のブビンガ材を採用。さらに縦格子と間接照明を組み合わせることで、落ち着きのある上質な雰囲気を演出した。
小上がり席は、多様な利用シーンに対応できるよう、取り外し式の建具による柔軟な空間構成とした。畳敷きの床にブビンガ材のテーブルを合わせ、素材の温もりを感じさせながら、間仕切り壁を開放することで大人数での会食にも対応できる。
このようにして、ブランドの世界観を体現しつつ、素材と照明を巧みに組み合わせることで、上質さを兼ね備えた空間を実現している。
This project was planned in the Higashimuki Shopping Arcade in Nara City, a popular tourist spot close to Nara Park.As the second store of a store with its main store in the same arcade, the client wanted a space that would be able to strongly communicate the brand image as a flagship store.
The exterior is made of a combination of Jolipat and wooden louvers, and the color tones are adjusted to create a calm impression. Furthermore, indirect lighting and lantern lighting are placed throughout the building, creating a strong impact and a presence that draws the eye. The installation of noren curtains and sample cases creates an exterior design that conveys the type of business at a glance.
The interior of the restaurant has table seating in the front facing the street and raised seating in the back. The table seating has a bold suspended ceiling that evokes the red of meat, the floor is made of oak, and the tables are made of solid bubinga wood. Furthermore, the combination of vertical latticework and indirect lighting creates a calm, high-quality atmosphere.
The raised seating area has a flexible spatial configuration with removable fittings to accommodate a variety of uses. The tatami floor and bubinga wood tables give off a warm feeling, while the partition walls can be opened to accommodate large gatherings.
In this way, the clever combination of materials and lighting has created a space that exudes quality while embodying the brand’s worldview.